Råsa

Visst vill man helst skriva det så RÅSA, inte rosa. Rosa är ett namn, på alla möjliga saker. Människor, blommor, Kossor med mera med mera. Råsa är en färg. Man säger dom inte på samma sätt, det uttalas Rosa eller Råsa och ändå ska vi envisas. När vi nu har vårt Å varför inte använda det där det verkar som mest användbart. När man pratar om den Råsafärgen. Råsa kan visserligen också vara ett namn, Jo jag vet flickor som heter det och inte heller då stavas det som det borde och visst tusan ifrågasätts dessa tjejer. "har vi någon Rosa här??" JAG HETER FAKTISKT RÅÅÅÅSA!!"

Vi är väldigt duktiga på att krångla till saker för oss, skapar undantag. "Det gäller dig, men inte dig". Eller "okej då för den här gången, men inte i morgon."

I barnuppfostran ska man vara konkret. Att vara ironisk är bokstaverat med stora bokstäver FEL!!!! men i den riktiga världen så är det inte längre något som är konkret. Inget antingen eller och bara en massa ironi. Ironi är fint, det sätter guldkant på vardagagen många gånger, men när det används på rätt ställen.

Jag gillar som sagt ironi, och jag gillar tanken om att se utanför boxarna, men ibland och i vissa situationer i livet är det konkreta nog så viktigt för att få saker och ting att hänga ihop.


Nu är det färdig svamlat för mig, natti natt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback