Rubrik Torka och ett rop på hjälp!

Det har varit torka på blogg ämnen ett tag. Eller egentligen har det snarare varit torka på rubriker. Något som jag vill skriva om, något som intresserar, irriterar eller känns viktigt för mig att skriva av mig om. Och eftersom jag sagt att jag inte skriver här enbart för att berätta om mina dagar och dess fantastiska innehåll, blir det därför lite uppehåll mellan inläggen inemellan.

Men förhoppnings vis kan jag komma igång igen med detta inlägg. Jag har ett par saker jag funderar över. Och ett par saker jag skulle vilja ha tips och hjälp med, en så kallad spark i röven eller två!

Det ena gäller influensan, SVINinfluensan. Bara namnet på den får mig att rygga tillbaka, blir alla som insjuknar små flygande grisar, får dom små knorrar och trynen eller vart kommer namnet ifrån? SVINinfluensan, det ska vara som en helt vanlig influensa (fast vissa människor insjuknar betydligt mer) men detta namn får den att låta så oerhört smutsig. Bara namnet får mig att rygga tillbaks då folk i min närhet hostar eller bara rasslar till lite. Ja, jag har blivit nojig. För en lien host behöver ju faktiskt inte betyda att du är sjuk. Det kan ju vara en kaksmula, eller något annat litet och irriterande som framkallar detta ljud.

Förutom namnet på influensan så funderar jag över denna influensas farmfart, vart tog den vägen?? Är faran över? Kan jag och min lilla bebis åter röra oss på offentliga platser utan att behöva fly så fort ovannämda hosta gör sig påmind? 

Nu till sparkarna, jag skrev i ett tidigare inlägg att jag vill börja träna. Problemet är att jag just nu rasar i vikt på grund av amningen (tror jag iallafall) och därför inte får röra mig för mycket. Men problemet kvarstår jag vill börja träna, ut och jogga eller så. Är det någon som kan ge mig inspirationen, sparka mig där bak så att jag kommer igång? En dag i veckan hade varit lagom i just komma igång utan att gå ner i vikt syfte. Och sen hade tips på lite roliga göra hemma övningar varit intressant! Jag vet hur man gör situps och armhävningar mm, men jag tycker det är trist. Och jag har även läst nått tips på övningar man kan göra över toasitsen. Men det sistnämda tycker jag bara låter ohygeniskt.

Så är det någon som har tips? Hur fångar jag inspirationen och har ni några roliga få kroppen stark och iform övningar, till en som inte vill gå ner i vikt utan snarare stärka och bygga upp kroppen lite?

Nu hoppas jag på spännande och inspirerande kommentarer!




Kommentarer
Postat av: Wendy

För att komma igång kan du alltid komma till oss så går vi långpromenader i skräckleparken eller så kan vi hitta på styrketräningsövningar med barnvagnen eller barnen som hjälp. Jag skulle också behöva komma igång fast mer i "gå ner i vikt" syfte. Men träna är ju alltid nyttigt :)

2009-09-29 @ 21:41:27
URL: http://wendylarsson.blogg.se/
Postat av: Malin

Med träning kan jag inte hjälpa till alls är urusel på den biten.

Att den heter svininfluensen beror på att smittan kommer från grisar från början och som sedan ändrats och börjat smitta människor. Faran är väll inte helt över men smittspridningen har var långsammare än de räknat med, kan bero på vädret och handspriten men det är osäkert. Vaccinering är väll att rekommendera ifall det kommer en ny våg till våren. Sen är det upp till dig om du vill vistas ute men rent krasst tror jag febern kommer före hostan så hostar någon är det nog en liten förkylning gjort sig påmind.

Kolla in på den här sidan annars http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyainfluensan/.

Hoppas detta hjälpte något! Lycka till med träningen!

2009-09-29 @ 22:17:34
URL: http://malinsvardagsliv.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag har inga tips på hur man får inspiration, haha. Letar ständigt efter den själv utan att lyckas ;) Jag gick också ner en massa i vikt när jag ammade så jag ville inte riktigt träna för kilona bara flög iväg. nu när allt lugnar ner sig lite här så ska jag iaf försöka komma iväg och simma någon dag i veckan, det är trist men ger resultat.

på tal om influensan så var det ett bra tag sen man inte fick säga svininfluensa längre, här heter den a-influensan nu mer. och överskattad, ja. helt plötsligt är det inte ett ljud om det på nyheterna. företagen som tillverkar vaccinet har redan fått sina pengar så de är väl nöjda nu och behöver inte ropa på uppmärksamhet längre.

men jag skulle ju plugga ja... hur tusan hittar man inspiration till det?!

kramar

2009-09-30 @ 09:43:22
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: Sanna

Tyvärr är jag ingen vidare hjälp jag, det räcker ju bara att titta på mig så förstår man detta! Men att gå på gym (hur tråkigt dt än låter) och bara använda de där maskinerna så bygger du ju endast upp musklerna, inte direkt i viktnedgångssyfte. Det är vad jag har hört i alla fall! Själv skulle jag behöva träna på allvar, vill verkligen börja men känns som jag aldrig har tid eller orkar! Det får bli ändring på detta. Hitta på något som är skoj så tror jag att du löser det galant, precis som allt annat du ger dig in på :) Hälsa lilla O, Kram

2009-09-30 @ 20:30:02
URL: http://peeearls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback