Skolstart

Igår gjorde Oliver sin första dag i skolan, eftersom vår tid på torsdagen för föreläsning blev flyttad till igår va ingen barnvakt ordnad (jag la heller inte ner massa energi på att leta) så Oliver fick snällt följa med. Och det gjorde min lilla gosse. Det hela började med rama skri, men efter detta va avklarat alla rapar och bajsar va rensade ur systemet så va min lilleman en solstråle som skötte sig hur galant! Han satt i mitt knä och följde föreläsaren där hon vankade fram och tillbaka i rummet och när andra halvan började så somnade han gott i vagnen. Att ha med honom till skolan är inget jag har planer på för framtiden, men ibland när saker och ting inte följer planerna så får det bli som det blev och det gick ju bra!

Skolan är knepig just nu, inte i form av svårighetgrad och då ska det ju vara D-nivå vi läser på, utan det är rörigt. Det som vi tidigare blivit instyrda i vad gäller struktur och annat verkar falla bort och lärarna (som är de samma som innan) säger allt som oftast emot sig själva. Varför lär man inte ut det slutgiltiga från början? Varför lär man inte ut grunderna och i samband med detta knyter samman säcken?? Nu får man istället känslan av att det är många många som har studerat, med mig, men även på andra program som går ut sin grundutbildning och tror sig ha full koll fast det de i självaverket vet eller tror sig veta är raka motsatsen till den slutgiltiga poängen. Jag menar inte att du ska tro till fullo och "äta upp" allt som föreläsarna säger. De föreläser ju utifrån sina förutsättningar och sina teorier, men man vill ju ändå kunna luta sig tillbaks på vad de lärt en och ha det som någon form av utgångspunkt i sina egna studier/analyser/projekt/arbeten eller vad nu studierna leder till.

Med andra ord, VA KRITISKA!

Under mina gymnasieår så hörde vi detta ord så många gånger, för många gånger då, men nu förstår jag va de menar och jag tror faktiskt att lärarna på öppna programmet lyckades med mig där, för jag är kritisk och jag har inte ätit upp allt vad mina föreläsare har sagt, eller vad böckerna och teorierna vi läser säger. Jag har varit kritisk. Jag är kritisk och jag försöker hitta mitt sätt att förstå och tolka de teorier och och metoder som ges i skolan. Försöker sätta det i samband med det jag vill göra, skulle kunna tänka mig att arbeta med och på så sätt ska jag nu fortsätta mina studier ihopp om att så smått knyta ihop mina studier till en bas att stå på vid jobbsökande och vidare i livet.

Dock vill jag inte helt knyta ihop säcken, den ska få stå lite på glänt så att fler saker kan stoppas ner i den, jag vill öppna upp för möjligheter och nya kunskaper. Studierna är på G nu, det känns som att vi kommer allt närmre målet och jag är redo att kämpa fram till och förbi mållinjen! 
 


Kommentarer
Postat av: evvepevve

oliver kommer bli super smart,., och väldigt kritiskt!! han var ju hur duktig som helst! måste man baja så måste man!

2009-09-16 @ 14:43:30
URL: http://duchesse.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback