Farmor

Min fina lilla farmor fyller 80 år idag, GRATTIS!

och återigen är jag tillbaks till det där med tiden, tänk va världen har förändrats sedan 1929 när farmor föddes. Hur det va då kan jag ju inte direkt beskriva, men som det är idag. Datorer, tv, telefoner (fanns kanske redan då!?), mobiler, internet och annat som vi lever med och styr våra liv kring idag. Vi pratar om ett individuellt samhälle idag. Och visst vi kanske frigör oss från vissa normer, eller åtminstone tänker tankarna att göra det. Strävar för det. Men all den teknik som vi omger oss med, som styr oss, berättar vem vi är, hur vi är, var vi är. Kan vi verkligen kalla det för en individualiserad värld?! Big brother sitter aldrig särskilt långt ifrån oss och snabbt som blixten kan idag en människa på andra sidan jorden veta vad just jag gör i detta nu.

Jag kan inte låta bli att fascineras, samtidigt som det skrämmer en lite. Vart kommer världen vara när jag fyller 80 år!? Kommer lika mycket att hända tekniskt? Hur kommer människan att vara? Kommer vi vara helt individualiserade eller kommer vi fortfarande leva i den bubbla vi gör idag, eller kommer vi rent av vara helt kontrollerade, chippade( det är ju faktiskt våra katter och hundar idag, markerade med ett chip eller ett märke som säger vart och vem de tillhör), eller kommer vi vara datastyrda och programerade så som det är i den musikal man gjort av Queens musik " we will rock you"?  Där vi tror oss fria individer men där programeringar och chip är vad som styr våra tankar. Tiden får utvisa detta det är ju bara 58 år kvar!







Nu är det snart kalas, vi är fin klädda och fixade och hunden är snart ny kissad och redo för en stund i frihet, (det är ju FF i lägenheten).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback