Dags att byta glasögon!

Jag går upp ur sängen på morgonen. Gör mig i ordning för en härlig dag, gör iordning lilleman för en nydag och njuter av livet. Tar hunden på en härlig promenad (Läs: alltid promenad, hur härlig den är beror tillstor del på vädret) och tar tag i den kommande dagen.

Ibland gör vi ingenting, vi njuter av stillheten och ibland har vi (jag) så mycket myror i benen av rastlöshet att vi hittar på något storslaget och ger oss ut på äventyr.

När jag går upp på morgonen så tänker jag inte "å undarar hur många fel jag kan hitta hos andra människor att krititsera dem för idag" och jag går heller inte ut på min promenad för att visa hela världen att min bebis är den bästa och finaste av alla, visserligen tycker jag det, men alla andra mammor och pappor jag möter tycker ju precis detsamma om deras barn.

Vi är alla olika, stora, små, långa ben och korta ben, vita eller mörka. MEN VAD SPELAR DET FÖR ROLL?? Är det något som är mindre bra hos en person, så är jag övertygad om att denna människa är mycket välmedveten om detta. Med andra ord, man behöver inte tala om det för h*n, säg istället något possitivt. Vilket härligt barn du har! Va glad han är. Men va fint h*n kan ju nästan gå, ja, du får ju hjälpa honom lite MEN va duktig H*N är!! Eller va fin du är! Tycker man det inte så behöver man inte säga något alls. Va bara tyst, för det negativa är man som individ oftast så himla medveten om redan innan någon berättar det för en! 

Det är en sak att kritisera handlingar, så som på jobbet tillexempel, men denna kritik är ju till för att lära. För att du ska bli bättre på det du gör. Så kallad konstruktiv kritik, ett givande och tagande "jag har sett att du gör så här, men om du gör så här istället så blir du mycket effektivare, annars har du verkligen kämpat på jätte bra idag, du är duktig, försök tänk på det där bara!"

Kanske är det ren avundsjuka. Vi vill trycka ner det där som är så bra så vi bara måste leta reda på nått fel, hitta akilleshällen och ,PANG, tillbaks tillverkligheten. Men till vilken nytta?  

Lika bra att säga det, detta är inte riktat mot någon, det är riktat mot den  jargong vi har mot varandra rent allmänt i samhället.

Idag tycker jag vi alla tar på oss dom possitiva glasögonen och hittar något positivt i vår omgivning. Sprid lite glödje, ta fram ditt vackra leende och ha en UNDERBAR DAG!


Kommentarer
Postat av: Pilla

Kloka ord! :) Alla kan vi vara fördömande men nu ska i alla fall jag börja tänka mer på hur jag beter mig/tänker/säger om andra :)

2009-10-07 @ 20:44:56
URL: http://www.mittmammalivmedmera.blogspot.com
Postat av: Sanna

Tack, det vet jag att du gjorde. Men ändå, blir så glad av att höra dig säga så :) Det värmer i mitt hjärta! Ge lilla O en puss från mig :) Kramar <3

2009-10-07 @ 21:50:55
URL: http://peeearls.blogg.se/
Postat av: Anonym

det tycker jag med!!!

2009-10-08 @ 15:20:23
URL: http://duchesse.webblogg.se/
Postat av: frida

Sitter och försöker varva ned efter kalas nr 1. vad glad jag blev att du kom allra käraste syster!! :D

får jag provotion för blogg inspirsation? ;)

2009-10-09 @ 22:50:10
Postat av: Linnea

Hej.. Var inne på din BDB och titta =) Jag kunde inte kommentera, så kommenterar här istället.. GUD vilken SÖT son Ni har!!

2009-10-10 @ 00:13:12
URL: http://mammatillteddy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback