En liten tanke

De senaste veckorna har det intensvits diskuterats huruvida det är juste eller inte att exponera sina barn via bilder, bloggar eller dokusåpor så som "ensam mamma söker". Jag har inte följt denna diskussion nämnvärt men jag kan förstå vad den handlar om. Jag blir själv osäker på hur jag ska göra med Oliver och bilder på honom. Jag vill lägga upp bilder på honom, Jag vill att hela världen ska se min lilla skatt, men så säger den andra sidan av mina tankar att, jo, du vill, men vill han? 

Men nu sitter jag här och funderar igen och visst det är Föräldrarna som gör ett val, och barnen har i princip inget att säga till om det är liksom bara att åka med på tåget. Men är det inte så med så många andra val man gör här i livet också. VI föräldrar bestämmer och väljer ju i princip allt åt våra barn. Vi bestämmer huruvida han ska gilla blått och hon ska gilla rosa. Han ska äta och bli stor och stark och hon för att håret ska växa och bli o så långt och fint. Japp vi lurar i dom det mesta för att dom ska tycka om och bli så som vi tycker att dom ska bli. Sen ju större dom blir får de visserligen mer och mer egna viljor, Men VI har gjort många val åt dem innan dess och vad är det då egentligen som säger att det är bilden i bloggen eller medverkan i tv som kommer få dem att ligga sömnlösa?  

Kan ni hålla med mig? Eller tycker ni att jag är helt ute och cyklar! Berätta!

Hoppas ni har en bra helg! I morgon ska vi träffa Emmy och hennes lille skrutt!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hmm... det där med att exponera sina barn i dokusåpor tycker jag är tveksamt. Beror självklart på vad programmet handlar om, men jag har läst nåt i Aftonbladet (högst vetenskapligt, hehe) om något tveksamt innehåll i program där deltagarnas barn också är med. Men bilder på nätet, är oskyldigt i min mening. Och absolut inget som våra barn kommer att hata oss för i framtiden. Som du säger så fattar vi som föräldrar redan åtskilliga beslut åt våra barn- som det väl ändå ska vara, för vi är ju faktiskt föräldrar av en anledning- barn kan inte fatta alla beslut själva! Det går ju att diskutera och trassla in sig i saker i all oändlighet, men just i det här fallet tycker jag att gränsen är ganska tydlig. Skäm bort dig själv med att visa upp ditt/dina barn, men skäm inte ut dina barn! ;)

2009-11-14 @ 21:46:32
URL: http://viivalencia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback