Skaffa bebis bonus?

Sitter och funderar över den kommande ekonomin, i och med att jag har pluggat i vad man nästan kan kalla hela livet (grundskola, gymnasie och nu tre år på högskolan alltså Ungefär 15 år) och där med aldrig haft eller egentligen heller haft möjlighet att ha någon fast heltidsanställning. Detta innebär att min föräldrapenning förmodligen inte kommer bli jätte hög, men vi har bestämt oss för att vi ska klara detta och man får leva på inställningen vill man så går det, så länge det finns kärlek! 

I dessa dagar när vi sitter och funderar över försäkringkassans alla papper som ska fyllas i, arbetade timmar under ett år (och då ska inte heltidsstudierna räknas med) kan man på aftonbladet läsa om en så kallad "skaffa bebis bonus" på 10 000 kronor som ska locka till att skaffa barn. Att man vill ge mer pengar till nyblivna föräldrar kan jag tycka är toppen, fär det kostar och det är mycket saker som ska inhandlas, men hade det inte varit bättre att försöka få mer pengar till försäkringskassan så att basbeloppet kan bli högre eller reglerna för huruvida högskolestudier eller liknande "aktiviteter" kan räknas med som någon form av arbete den dag du faktiskt söker föräldrapenning. För jag och många studerande med mig har ju trots avsaknad av en fastanställning på en arbetsplats inte någon gång under dessa tre år kunnat kalla mig varken arbets eller syssloslös.  


Kommentarer
Postat av: Alexandra

heh så gulligt! träffade din mamma igår och gratta henne hehe. vad gör du nu då under dagarna? kramar

2009-03-12 @ 13:48:34
Postat av: Frida

Hej syster yster! vi disskuterar din mage, och jag har mina vänners kunnande bakom mig, det är en tjej. för din mage ligger lågt ner, och då är det en tjej. sådet så!!!! :P min doppresent är räddad! ;)

2009-03-20 @ 10:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback