Pojke eller flicka?

Evelina skrev i sin blogg ett bra inlägg om Pojke eller flickkläder och hur det i affären redan på bebis stadiet är klart och tydligt markerat vart flickbebiskläderna hänger och vart pojkbebiskläderna hänger.

Och Så sant som det är sagt, nu när jag kollar runt efter pyttekläder till våran bebis som inte är född ännu så är det precis som att jag ska köpa lite av varje. Lite rosa och lite blått så man har graderat sig för bägge alternativen. 

Trots att jag har läst om detta med jämställdhet och skapande eller "görandet" av kön återkommande i tre års studier på högskolan, har jag också vissa begränsningar för vad jag köper till en liten flicka eller en liten pojke. Men att delningen av könen sker här i affären gör det ju inte lättare för oss att ta ett steg i från denna process i att skapa barnens kön innan de själva vet att det överhuvudtaget finns någon skillnad. Skillnader som det senare också kommer visa sig  att det finns normer som  påverkar oss och får oss  att  vara si eller så eftersom det är så pojkar eller flickor ska vara.

Jag försöker med alla mina föreläsningar i bakhuvudet tänka på denna process som vi alla är en del i och att själv alltså inte tänka på vad jag köper i för stor grad, men det är svårt, för visst är man påverkad, och vad är det som säger att bara för att du har läst på om ämnet så kommer du förstå och klara av att leva helt i det motsatta? Alltså att motverka detta tidiga könsåterskapande. Men innan bebisen är född kan man väl iallafall slippa att bli en del av denna process utan att behöva köpa enbart vita kläder och när bebisen är född kan det väl få lov att vara upp till föräldrarna att bestämma vad som är kläder för deras barn utan att affären ska leda oss in på en pojk -eller flickhylla?

Kanske ett trist eller utjatat ämne, själv kan jag vara så sjukt trött på denna diskussion överhuvudtaget men efter att ha läst Evelinas inlägg, som jag till fullo håller med i så blev jag inspirerad och då får man helt enkelt lov att passa på att reagera lite! =)

.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst är det så, man lever ju inte som man lär alltid direkt.. det är ju jättesvårt när möjligheterna till det är såpass begränsade och man behöver ju inte dra det till sin spets och jobba häcken av sig för att försöka följa det man nu "vet" är "rätt",,,

2009-03-18 @ 16:16:42
Postat av: Hanna L

Ett stort GRATTIS! Var inte säker på vad jag såg när jag såg dig i skolan. Vad roligt med en bebbe :) Ha det bra och skönt om dig!



Kramar

2009-03-18 @ 20:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback