Våldtäktsmän...

Sitter och kollar på nyhetsmorgon och med detta så klart nyheterna, ett vad jag har kommit på jätte bra sätt att komma igång på morgonen. Man blir uppdaterad av Vad som hänt runt om i världen, nya forskningsrapporter, ekonomin, Mirakelbebisar och våldsmän/kvinnor av olika slag. Nyheter är kanske inte det roligaste att starta dagen med men jag gillar att fundera över världen och hur den egentligen funkar och på detta vis får jag med en gång en funderar start på morgonen.

Denna morgons stora fundering utgår i från nyheten där en man är anklagad för att våldtagit och tvingat unga flickor att posera mer eller mindre naket framför webcameran. Våldtäckt och andra former av förgripelser är hemskt, det är avskyvärt och jag har egentligen svrt att sätta ord för hur jag känner inför de människor som kan uppleva någon form av upphetsning utav att beröva kvinnor och flickor på deras frihet och kvinnlighet på detta vis. Det är för mig helt ofatbart. Ofta skyller man på kvinnan, hon har för utmanande kläder, kjolen va så kort så jag trodde att hon ville? Hur går detta till? Vad säger en kort kjol om en kvinnas attraktion till en man? INGENTING! I så fall så skulle hon vara atraherad av varje man som tycker att denna typ av kläder är sexigt, utmanande och upphetsande. Men långt ifrån alla män är våldtäcktsmän.

Nästa fråga jag ställer mig kring denna nyhet är hur mannen via internet kan ha TVINGAT, dess minderåriga tjejer att ställa sig framför webcameran? Att han kan ha förgripit sig på dem vid personligt möte med dem, och att vid fysiskontakt kunna förgripa sig det förstår jag är möjligt, sorgligt med sant. MEN hur kan man vara mistänkt att ha tvingat någon att posera framför camen? Även om det är unga tjejer som denna man är skyldig till så finns det väl ändå ett ansvar hos föräldrar, skola och andra instutitioner att informera om internet och vad man ska och inte ska göra där. Man behöver ju inte och bör inte gå med på det man på andra sidan skärmen säger. Att man här kan uttrycka det som så att han har Tvingat dessa tjejer, känns snarare som okunskap hos föräldrar och ett missat steg i sin information och sitt ansvar som förälder att se till att sina döttrar inser alvaret i denna form av fenomen som finns på internet och som under åren ser ut att ha uppmärksammats allt mer. 

NEJ jag står absolut inte på våldtäckt männens sida, som jag sa tycker jag att det är avskyvärt hur någon kan förgripa sig på detta vis på någon, och vad för straff som vore rimliga ska vi inte diskutera heller. MEN som förälder och skola, som båda är delaktiga och har mer eller mindre ansvar för att informera och se till att unga tjejer och killar inte hamnar i dessa situationer då de sitter vid datorn, finns det inget man som förälder kan göra för att undvika dessa situationer? Eller är det med detta ämne som med så många andra ämnen Tabu att diskutera och prata om? 


  
Annars ser jag ljust på denna morgon och dag. Solen skiner och en glass hägrar! Min katt har gått från en sur lite bitch till en mjuk liten mystjej! Hon har sovit hos mig och i princip på mig hela natten och kurr kurr så mysigt det är! Nu är det dags för frukost (eller som jag inte får säga för petter FRULLE).... jag gillar frulle och efter frulle blir det plugg, promenad och sol! HÄRLIGT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback