På väg till banken!

Nu är gamla lägenheten redo att lämnas, och om två timmar ska vi till banken för dom sista papprena och för att få nycklarna! Sen bär det upp till vårt nya hem för att börja tapetsera med min kära morfar som ska hjälpa mig idag (och förhoppningsvis någon mer dag!).


Igår fick jag mig en riktig funderare, jag av ute och med min R när vi såg en man ligga halvöd mitt på trottoaren vid en korse. Hjälpsamma som vi är så gick vi fram för att höra hur mannen mådde, först utan någon reaktion överhuvudtaget, men sen vaknade han till slut till och det visade sig att han va alla annat än nykter. Han verkade må allt annat än bra så vi slog numret till SOS för att höra hur vi skulle hjälpa honom.

R som då stod i telefon med SOS fick svara på en massa frågor om dittan och dattan för att dom skulle få koll på läget ovch sen får han till svar att det ska skickas en bil av någotslag med en gång. R står kvar en kvart och väntar och inget händer. Sen går han till mig på jobbet dit jag har gått för ett ärende medan han väntade och är där en ungefär en kvart.
När vi lämnar jobbet så går vi förbi där mannen låg för att se om det hänt något nytt, och precis när vi är på platsen där han låg DÅ ringer ambulansen och säger att de är på väg ut ur garaget!! ALLTSÅ EN HALVTIMME SENARE!!!

Hur länge ska man egentligen vänta för att få hjälp?? Jag kan förstå varför människor på landsbygden blir oroliga och rädda när ambulanser, brandstationer och polisstationer läggs ner hos dem, när det tar en halvtimme för dem att hjälpa en nästintill okontaktbar man liggandes på gatan i stan får hjälp först en halvtimme efter att man ringt. Och hur mycket vågar/ kan man göra som privatperson i ett läge som detta? Många människor går bara förbi när de ser människor ligga på detta vis, och det kanske inte är så konstigt när man ser att ändå inget händer?

Detta är ingen kritik mot något speciellt utav SOS väsendena, utan en reflektion kring hur det verkar fungera, och jag tycker det är trist för jag vill tro att då jag ringer ska jag få hjälp och det fort efter att jag ringt. I detta läge känndes vi bara ignorerade och allt vi ville va att hjälpa....



Nu blir det Frulle, med extra laddning inför en aktiv och fullspäckad dag!


Kommentarer
Postat av: evve

det e sjukt som bara den. Sega!! Om de ska hjälpa mig i Dingeling får jag väl vänta till nyår eller nåt...UUhh så hemskt,, Men vet du, ärligt så tror jag det handlar om att han var inte prio ett larm, därför tog det längre tid. De har ju olika prio på olika fall.

2009-04-27 @ 08:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback